Młody Lean Lider w Oławie

Występowałem już w wielu audytoriach, przy większej i mniejszej publiczności. Ale występ przed kilkuset osobami, w świetle reflektorów i z profesjonalnym nagłośnieniem, ma się nijak do nieco niesfornej grupy nastolatków. Nic tu nie jest łatwe, a każdą sekundę uwagi musisz sobie wywalczyć. Co ciekawego można zaoferować adeptom lean młodszym o całą generację?

Dwa miesiące temu pisałem o starcie drugiej edycji programu Młody Lean Lider. Był to czas przygotowań, gorących dyskusji i planowania. Dziś, w połowie listopada jesteśmy już rozpędzeni i realizujemy kolejne zadania. Grupy raportują wyniki każdej rundy, a z końcem roku kalendarzowego zostaną ogłoszone wyniki Etapu 1.

Nowy Rok to czas przygotowania do półfinałów!

Uczniowie rozwiązują zestaw zadań, które pozwolą im zdobyć umiejętności niezbędne do sprostania półfinałowemu zadaniu. A same półfinały odbędą się na Uniwersytecie Gdańskim oraz w poszczególnych regionach w lutym 2018 r.

Rozgrywki oparte są na autorskiej grze symulacyjnej Architeka firmy LeanQ Team. Gra symuluje procesy realizowane w środowisku międzynarodowych korporacji złożone z takich funkcji jak: obsługa klienta fabryki, produkcja, księgowość fabryki, magazyny centralne, finansowe centrum usługowe.

Gra symulacyjna

W procesach tych kluczową rolę odgrywają postawy rozwinięte w etapie pierwszym tj. praca zespołowa i efektywna komunikacja. Kluczową kompetencją jest także umiejętność analizy procesów, systematyki i organizacji pracy na stanowisku oraz dostrzegania marnotrawstwa w procesach którą uczniowie rozwinąć powinni w toku przygotowań do półfinałów.

W tej rozgrywce uczniowie zmierzą się z ograniczeniami dotyczącymi zmian w produkcie (jest jasno zdefiniowany), a także fizycznej lokalizacji członków grupy czy technologii komunikacji. Kluczowym wyzwaniem będzie proces – jego przebieg, organizacja, jakość i stabilność. Dodatkowo, zespoły mogły zdobywać punkty dodatkowe za pytania poukrywane w zaprzyjaźnionych z nami zakamarkach internetu.

Młodzi leanowcy z Oławy

Naszą rywalizację promujemy także w ramach równoległych inicjatyw, które angażują młodzież do działania pozaszkolnego. Są to m.in. Lekcje Przedsiębiorczości czy Światowy Tydzień Przedsiębiorczości. W ramach tego ostatniego miałem przyjemność gościć w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Zjednoczonej Europy w Oławie, której uczniowie biorą udział w programie Młody Lean Lider.

W ramach szkolnego projektu „Otwarta Firma” miałem okazję spotkać się z uczniami tej oławskiej szkoły na prelekcji połączonej z dyskusją. Choć w zasadzie powinienem napisać odwrotnie: była to dyskusja, w trakcie której starałem się przedstawić kilka zagadnień związanych z lean: wartość dodana kontra straty (muda).

Zaangażowanie to podstawa

No właśnie, zaangażowanie. Udało się je osiągnąć poprzez przydzielenie tym najbardziej wygadanym zadań na czas spotkania. Obserwacja procesów przedstawionych na filmach i ilustracjach skutecznie zaabsorbowała ich nieposkromioną energię 🙂 Wspólnie przeanalizowaliśmy klasyczne 7 rodzajów strat + tę ósmą (niewykorzystany potencjał!), na temat której mieli najwięcej do powiedzenia.

Trochę trudniej było z samą definicją wartości dodanej. Stąpając po dosyć niepewnym gruncie, w obecności Pani Dyrektor i kilku nauczycielek, doszliśmy do wniosku, że proces zdobywania wiedzy, zaplanowany na 8 godzin lekcyjnych (czyli czas od godz. 8:00 do ok. 15:00) można zrealizować w 2 godz. 40 minut. Młodzież ochoczo przyklasnęła na pomysł zakończenia zajęć o godz. 10:40 😉

Kto za tym stoi?

W spotkaniu uczestniczyli przyszli logistycy wojskowi (klasa 1C pani R. Karaś) i spedytorzy (klasa 2B pani A. Romanowskiej). Całość odbyła się pod czujnym okiem pani dyrektor B. Lewandowskiej-Olejnik oraz głównego sprawcy tego leanowego zamieszania, pani E. Wilgosz. Dziękuję dyrekcji i nauczycielom zaangażowanym w organizację naszego spotkania 🙂

A Ty, jeśli jesteś uczniem lub nauczycielem (albo rodzicem!) i nie uczestniczysz w programie Młody Lean Lider możesz nam tylko pozazdrościć. W tym roku – bo już w kolejnej edycji programu chętnie będziemy gościć także w Twojej szkole. Obserwuj naszą stronę Lean Education oraz profil na FB. Także tutaj, na blogu „Lean jest dla ludzi”, będą publikowane wszystkie potrzebne informacje.

Pierwszy raz tutaj?

Lean, ze wszystkimi swoimi narzędziami i pojęciami, staje się coraz bardziej powszechny. A co za tym idzie, dociera do coraz szerszego grona pracowników w firmach. Jednak nie zawsze łatwo jest im wszystkim wytłumaczyć, o co w tym wszystkim tak naprawdę chodzi. A przecież zrozumienie jest podstawą sukcesu... czytaj dalej

O mnie

Od piętnastu lat pracuję w przemyśle, głównie motoryzacyjnym. Jestem praktykiem oraz propagatorem zrównoważonego rozwoju organizacji, opartego na zasadach, systemach i narzędziach... czytaj dalej