Siła jest w Tobie! Bezwzględnie!

Misja, wizja, wartości – znasz to? Niemal każda większa firma wypisuje na sztandarach hasła, które mają głosić światu czym też się ona kieruje. I zwykle są to niezwykle szczytne cele. Wszyscy próbują być oryginalni, a wychodzi zwykle jakieś korpo-masło-maślane. Są jednak tacy, którzy zamiast tego wolą cytaty z Króla Lwa

Jest na świecie firma, która twierdzi, że składa się z samych przywódców. Z ludzi, którzy codziennie wpływają na rzeczywistość, która się w niej dzieje. Bezwzględni.com – można ich kochać albo nienawidzić. Jednak nie można przejść obok obojętnie – firma ta jak walec jedzie przez gospodarki kolejnych krajów. Wszędzie, gdzie wchodzi, osiąga niebywałe rezultaty, miażdżąc konkurencję.

Czemu zawdzięcza swój globalny sukces? Jak motywuje pracowników? Jakie wartości im wpaja? Oto 14 zasad przywództwa, którymi kierują się tysiące pracowników tej globalnej korporacji. I nie są żadną tajemnicą. Są powszechnie dostępne, przetłumaczone na wiele języków. Nie mogą być tajemnicą, bo to prawdy powszechnie znane:

Klient nasz pan!

Stare porzekadło znajduje się na pierwszym miejscu. Klient to pan i władca.  To dzięki niemu nasza praca ma sens. A także wymiar finansowy. Klient to ten, który nam płaci. Zanim cokolwiek zrobisz w pracy, zastanów się, co to przyniesie Twojemu klientowi. Jeżeli nic – nie zaprzątaj sobie tym głowy, bo to tylko strata. Patrz oczami klienta: skup się na dodawaniu wartości i eliminowaniu strat.

Bądź odpowiedzialny

Czuj się odpowiedzialnym za to, czym się zajmujesz. Bądź właścicielem gniazda czy linii produkcyjnej. Podejmuj tematy, jeżeli dotyczą Twojego obszaru. Nigdy nie mów wtedy „to nie moja sprawa”. Jeśli nie możesz czegoś załatwić – znajdź kogoś, kto Ci to umożliwi. Nie czekaj z założonymi rękami, aż ktoś przyjdzie i rozwiąże Twoje problemy.

Poprawiaj i upraszczaj

Oczekuj i wymagaj nowych pomysłów. Nieustannie poprawiaj swoje procesy. Upraszczaj co się tylko da – im coś prostszego, tym bardziej niezawodne, tym bardziej sprawne, tym tańsze! Miej oczy i uszy szeroko otwarte. Pomysły są wszędzie, rozejrzyj się dookoła – nie zamykaj się tylko w tym, co zastałeś w miejscu pracy. Może się zdarzyć, że Twoje pomysły nie będą przez dłuższy czas zrozumiałe dla innych – nie zrażaj się tym.

Tak, tak – masz rację!

Podejmuj decyzje – przecież masz rację! Nie bój się ryzyka. Zła decyzja jest lepsza niż brak decyzji – zawsze możesz się czegoś nowego nauczyć. Polegaj na swoim doświadczeniu. Wykorzystuj to, co już wiesz o biznesie, w którym pracujesz na co dzień. Jeśli trzeba, działaj instynktownie. Spójrz na sprawy z innej perspektywy, bo może się okazać, że to, w co wierzysz, wcale nie jest prawdą.

Nie przestawaj się uczyć, bądź ciekawski

Człowiek uczy się przez całe życie, więc nigdy nie przestawaj. Rozwijaj swoje umiejętności. Pracuj nad swoją osobowością. Rozejrzyj się za nowymi możliwościami. Jeśli coś Cię zainteresuje – zacznij zgłębiać temat.

Zatrudniaj i rozwijaj najlepszych

Za każdym razem podnoś poprzeczkę. Oczekuj wyjątkowych talentów – nie zadowalaj się średniakami. I chodzi nie tylko o przyjmowanie nowych pracowników, ale także (a właściwie: przede wszystkim!) w dobieraniu sobie członków do zespołu, z którym chcesz osiągnąć sukces. Pomagaj i rozwijaj swoich podwładnych.

Wymagaj najwyższych standardów

To Ty musisz świecić przykładem. wymagaj najpierw od siebie, a następnie od innych. Nigdy nie przechodź obojętnie wobec najmniejszych uchybień. Najwyższe standardy to wcale nie muszą być wymyślne i skomplikowane wymagania. Bardziej skup się na konsekwentnym stosowaniu tego, co zostało już wprowadzone w życie. Każdy, pojedynczy standard ma jakiś cel, ale dopiero one wszystkie razem zapewnią Ci brak błędów na poszczególnych etapach procesu, a problemy będą rozwiązywane tam, gdzie powstają a nie tam, gdzie są wykrywane.

Patrz dalej, niż widać

Stary pawian, mędrzec ze znanego wszystkim Króla Lwa mawiał: Ty musisz widzieć coś poza tym, co widać – pamiętasz? Coś poza tym, co widać… Musisz znać i wskazywać innym jasny kierunek. Sięgaj po niestandardowe rozwiązania, próbuj nowych pomysłów, myśl nieszablonowo – patrz pod nogi, ale nigdy nie trać sprzed oczu tego najważniejszego celu.

Nie zwlekaj!

Tworzysz właśnie kolejny plan działań? Zastanawiasz się, na kiedy coś może zostać zrobione? Dyskutujecie na spotkaniu, komu jakie zadanie przydzielić? Zostaw to! Wstań z tyłka i po prostu tym się zajmij – teraz! Szybkość podejmowania decyzji ma znaczenie, zwłaszcza w biznesie. A w naszej codzienności większość z nich przynosi efekty, które można w razie potrzeby odwrócić – nie bój się czegoś zrobić, najwyżej wrócisz do punktu wyjścia – takie ryzyko jest wliczone w Twoją pracę, nawet jeśli o tym nie wiesz. Ale jeśli decyzja będzie trafna, posuniesz się o kilka kroków naprzód!

Oszczędzaj

Więcej za mniej – paradoks, ale jaki genialny! Każdą złotówkę czy euro, zanim je wydasz, obejrzyj dwukrotnie. Czy na pewno potrzebujesz tego wydatku? Co konkretnie on przyniesie? Nie Tobie, ale co wniesie do Twojego procesu? Ile więcej sztuk wyprodukujesz albo klientów obsłużysz dzięki wydanym pieniądzom? Bądź czujny na hasła fajnie byłoby to mieć (ang. nice to have – pewnie nie raz to słyszałeś).

Buduj zaufanie

Słuchaj ludzi! Oni powiedzą Ci czasami więcej niż tabelki i wykresy. Jeśli popełniłeś błąd, przyznaj się do tego bez zbędnego tłumaczenia – ludzie szanują taką postawę. Wszyscy jesteśmy tylko ludźmi, mamy swoje słabości. Szanuj współpracowników i ich pracę. Porównuj siebie oraz swój zespół wyłącznie do najlepszych – to do nich masz równać.

Zgłębiaj tematy

Nie zadowalaj się pobieżnymi wnioskamipytaj o szczegóły, weryfikuj sytuację na bieżąco, podważaj wyniki. Nie bój się tematów, które wykraczają poza Twoje kompetencje. Tylko w ten sposób sam je podniesiesz, a wszystkim dookoła pokażesz, że masz o wiele szersze spojrzenie, niż by się wszystkim wydawało.

Miej swoje zdanie: zaprzeczaj lub popieraj

Masz obowiązek na głos powiedzieć NIE, jeśli się nie zgadzasz. Nie możesz siedzieć cicho i patrzeć, jak coś się nie udaje. Jeśli coś popierasz, powiedz o tym głośno. Jednak z chwilą, kiedy decyzja została podjęta (przy Twoim poparciu czy sprzeciwie), musisz ją w pełni wspierać. Nie odcinaj się, nie szepcz po kątach to oni zdecydowali, nie mam z tym nic wspólnego. Przecież, jeśli się wszystko uda, pierś po order bardzo chętnie wypniesz.

Osiągaj wyniki

Nie zapominaj o tym, po co to wszystko. Przyszedłeś do pracy zarabiać pieniądze, a firma Ci zapłaci, jeśli osiągniesz to, czego od Ciebie oczekuje. Skup się na najważniejszych tematach, realizuj zadane cele na czas. Nie przyszedłeś do pracy aby tu pobyć osiem godzin, ale zostałeś wynajęty do wykonania konkretnego zadania.

Nigdy nie osiadaj na laurach – to może być zgubne. Chwila nieuwagi, a już ktoś inny zajmie Twoje miejsce (jak w zabawie weselnej z krzesłami – jednym mniej, niż uczestników zabawy).

Bezwzględni.com?

Sprawdziłeś ten adres? Spróbuj w wersji angielskiej: relentless.com – tu znajduje się rozwiązanie zagadki! I nie jest to żaden trik z ukryciem adresu pod innym słowem. Tak właśnie miał nazywać się Amazon.com zanim przyjął obecną nazwę. Dlaczego? Jego założyciel Jeff Bezos postawił sobie ambitny cel bezwzględne dążenie do zaspokojenia potrzeby klientów.

Nazwa księgarni została uznana przez doradców za mało medialną i z niej zrezygnowano. Domena jednak działa do dzisiaj. Do dzisiaj także działa filozofia, którą reprezentuje 14 zasad przywództwa. I działają. Na całym świecie. Bo wcielana jest w życie z żelazną konsekwencją.

Pierwszy raz tutaj?

Lean, ze wszystkimi swoimi narzędziami i pojęciami, staje się coraz bardziej powszechny. A co za tym idzie, dociera do coraz szerszego grona pracowników w firmach. Jednak nie zawsze łatwo jest im wszystkim wytłumaczyć, o co w tym wszystkim tak naprawdę chodzi. A przecież zrozumienie jest podstawą sukcesu... czytaj dalej

O mnie

Od piętnastu lat pracuję w przemyśle, głównie motoryzacyjnym. Jestem praktykiem oraz propagatorem zrównoważonego rozwoju organizacji, opartego na zasadach, systemach i narzędziach... czytaj dalej